čtvrtek 9. listopadu 2017

Špatné držení tužky

Děti a správné držení tužky. Přibližně do tří let do způsobu dětské kresby a do úchopu tužky zasahovat nemusíme. Můžeme samozřejmě zkoušet pastelky do ručičky vkládat správně, tedy mezi ukazovák, prostředník a palec (tzv. špetkový úchop), ale rozhodně ne za cenu, že bychom dítě od kreslení odradili.


Dotaz Špatné držení tužky 16. Dobrý den, naše dcerka (let – zatím předškolačka) používá již dlouho „hrníčkový “ úchop, se kterým dokáže velmi pěkně malovat i přesně obtahovat předtištěné obrázky.

Mezi předškoláky je mnoho dětí, kteří trpí grafomotorickými potížemi. Těžkopádné a křečovité písmo či nezájem o kreslení jsou projevy, které by mohly rodiče upozornit na to, že je potřeba dítěti pomoci s nácvikem správného držení psací potřeby. Palec drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora (lehké položení můžeme motivovat zobáním kuřátek a ukazováčkem na pero lehce poklepeme). Správné a špatné držení psacích potřeb.


Světlana Drábová, speciální pedagožka, která se zaměřuje právě na nácvik grafomotorických dovedností. Důležitá je i výška držení , ta by měla být 2cm od hrotu tužky. Při správném úchopu hrot tužky směřuje k rameni.


Celá ruka, zápěstí i paže je uvolněná.

V reportáži je uvedeno křečovité držení , kdy prostředníček je prohnutý, úchop je křečovitý, na tužku nemůžeme poklepat. Myslíte si, že na nácvik správného držení tužky nebo pera je čas a této dovednosti se můžete s dítětem věnovat až před zahájením školní docházky? To je bohužel omyl – a navíc špatné držení , na které si dítě zvyklo, můžete způsobit v budoucnu dlouhou řadu potíží. Lenka, Dobrý den,pracuji v mateřské škole a mám ve třídě 3- leté děti. Když byla vedlejší třída předškoláků ve škole, paní učitelka v první třídě si ztěžovala na špatný úchop většiny dětí.


Jste si opravdu jisti, že vaše dítě drží psací potřeby správně? Zjistě prostřednictvím následujících obrázků a ra jak opravdu správně psát. Na této stránce si můžete prohlédnout nesprávné úchopy. Pokud se některý z těchto úchopů, nebo jeho variant vyskytuje u dítěte v době, kdy začíná intenzivně kreslit, je potřeba úchop správně nastavit a začít fixovat. Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu.


Kateřina zjišťuje, jestli má dítě problém s nápodobou, koordinací ruky a oka, jestli dokáže nakreslit to, co che. Jestli má špatné držení tužky , jestli je jeho ruka těžká, jestli se ruka potí, jestli bolí a také, které tvary dítě umí napodobit. Tak si po dnešním vyzvednutí syna ze školky opět připadám jak totálně neschopná matka. Pozor při psaní na správný úchop tužky , jako pomůcka nám může sloužit krátká básnička, jenž popisuje, kam který prst patří.


Vezmi palec, ukazovák, zob, zob a máš tu zobák. Naučit se správně psát, tak aby dítě v pozdějších ročnících nemělo problémy, nestěžovalo si na bolesti a únavu a nezaostávalo za vrstevníky, není nic jednoduchého. Proto je tak důležité hned na začátku lpět na správném držení tužky a dalších ergonomických pravidlech psaní, aby si dítě hned na začátku nevybudovalo špatné návyky, které se později.

Všechny tyto věci vedou k již výše uvedeným věcem a uvolnění ruky. Pokud ale ruka není připravena a dostane do ruky tužku, vytváří se NESPRÁVNÝ NÁVYK – jako špatné držení tužky , křečovitost, rytí a podobně. A jak známo, špatné návyky se přeučují hůře, než pokud si novou dovednost osvojujeme správně. Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi cm.


Pokud dítě drží tužku níže, tak je omezen pohyb prstů. Prsty se nemůžou pohybovat a vzniká v nich napětí. Při vysokém úchopu je tužka špatně ovladatelná.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky